Met belangstelling en soms ook wel met enige verbazing heb ik ‘De God van Abraham, Isaak én Ishmaël’ gelezen. Jaap Bonker is er zeker wel in geslaagd om een dialoog op gang te brengen over het wel en wee van de twee oudste zonen van Abraham. Het boek zette mij bijvoorbeeld (opnieuw) aan het denken over het grondgebied zoals beloofd aan Abrahams nageslacht en over de twaalf stammen van Ishmaël.
Wel heb ik enige kanttekeningen geplaatst, bijvoorbeeld over het feit dat de schrijver de term Palestina introduceert zonder uit te leggen waar dat vandaan komt. Verder mis ik wat bronvermeldingen en/of verwijzingen, zoals bijvoorbeeld over dat de oorsprong van de terroristische organisatie Hamas in de hulpverlening zou liggen en dat de Bijbel zo’n 35% over de kinderen van Ishmaël zou gaan.
Het boek geeft zeker hoop voor de toekomst voor wat betreft de situatie in het Midden Oosten. Het is verder een oprechte oproep om te blijven bidden voor Israël en het Joodse volk maar om de Moslim Palestijnen en Arabieren niet te vergeten. Zij hebben allen God nodig. Hopelijk krijgen lezers door dit boek belangstelling voor de Bijbelse geschiedenis in het licht van de moderne tijd.
Wat mij persoonlijk enorm stoorde is dat Bonker in de epiloog schrijft dat er op 7 oktober 2023 een heftig conflict ontstond. Dat is zo, maar het dunkt mij dat hier wel vermeld moet worden dat dat begon met een massale afslachting van Joodse mensen, want daar gaan tegenwoordig heel veel mensen aan voorbij.
Dit boek is vanaf vrijdag 7 februari weer beschikbaar in de christelijke boekhandel.
Weinig onderwerpen liggen zo gevoelig als het conflict tussen Joden en Palestijnen over het Beloofde Land. Je bent óf voor Israël, óf voor de Palestijnen.
In De God van Abraham, Isaak en Ishmaël wijst auteur Jaap Bönker een andere weg. Hij brengt zijn lezers - al reizend door het land - terug bij de bron van deze enorm uit de hand gelopen familieruzie; de strijd tussen de zonen van Abraham, Isaak en Ishmaël.
Deze broers begraven de strijdbijl aan het eind van hun leven en begraven samen hun vader Abraham. Wil er ooit vrede komen in het Midden-Oosten dan moet de relatie tussen de nazaten van deze halfbroers opnieuw herstellen. En juist dat belooft God in de Bijbel! God geeft ons enkele opmerkelijke en vaak vergeten beloften in Zijn woord, zowel voor Isaak als voor Ishmaël.
Onze reisgids is Abraham. In zijn voetspoor maken we een boeiende reis. Wat kwam hij zoal tegen in het land? Ongeveer vierduizend jaar later maakt de auteur dezelfde tocht en hij ontmoet onder andere radicale Palestijnen in Gaza en Joden in het moderne Israël. Al reizend ga je steeds meer begrijpen van Gods plan met zowel Joden (Isaak) als Arabieren (Ishmaël), en van het leven dat Hij voor de mens heeft bedoeld.
Weinig onderwerpen liggen zo gevoelig als het conflict tussen Joden en Palestijnen over het Beloofde Land. Je bent óf voor Israël, óf voor de Palestijnen.
In De God van Abraham, Isaak en Ishmaël wijst auteur Jaap Bönker een andere weg. Hij brengt zijn lezers - al reizend door het land - terug bij de bron van deze enorm uit de hand gelopen familieruzie; de strijd tussen de zonen van Abraham, Isaak en Ishmaël.
Deze broers begraven de strijdbijl aan het eind van hun leven en begraven samen hun vader Abraham. Wil er ooit vrede komen in het Midden-Oosten dan moet de relatie tussen de nazaten van deze halfbroers opnieuw herstellen. En juist dat belooft God in de Bijbel! God geeft ons enkele opmerkelijke en vaak vergeten beloften in Zijn woord, zowel voor Isaak als voor Ishmaël.
Onze reisgids is Abraham. In zijn voetspoor maken we een boeiende reis. Wat kwam hij zoal tegen in het land? Ongeveer vierduizend jaar later maakt de auteur dezelfde tocht en hij ontmoet onder andere radicale Palestijnen in Gaza en Joden in het moderne Israël. Al reizend ga je steeds meer begrijpen van Gods plan met zowel Joden (Isaak) als Arabieren (Ishmaël), en van het leven dat Hij voor de mens heeft bedoeld.